الفنان هشام إسماعيل الشهير بـ “فزاع”، عن تفاصيل بدايته في مهنة التمثيل، والتحول من موظف في أحد البنوك، لممثل محترف، وسر تصريحه الذى قال فيه منذ سنوات “فزاع مات”

0 20

كشف الفنان هشام إسماعيل الشهير بـ “فزاع”، عن تفاصيل بدايته في مهنة التمثيل، والتحول من موظف في أحد البنوك، لممثل محترف، وسر تصريحه الذى قال فيه منذ سنوات “فزاع مات”، خلال حوار خاص لتليفزيون اليوم السابع.

 

قال هشام إسماعيل في لقاء مع حور محمد: “كان ممكن ادرس مسرح أو تمثيل، ولكننى فضلت التخصص في مجال التجارة الخارجية، وجعلت التمثيل هواية بمسرح الجامعة، ثم انضممت لورشة لتعليم التمثيل، بجانب عملى في أحد البنوك”

وكشف هشام إسماعيل عن لحظة التحول في حياته، من موظف في أحد البنوك إلى ممثل محترف قائلا: ” أنا كنت موظف عادى جدا، وكنت بدرس التمثيل في أحد الورش، وقبل أحد عروض المسرحية، قررت أخذ اجازة بدون مرتب، وخحوض تجربة التمثيل، ورغم تحذيرات زملائى، إلا أننى قررت المخاطرة وخوض التجربة”.

 

وأضاف هشام إسماعيل قائلا: “بعد نجاح تجربتى، ونجاحى في التمثيل، زملائى قالولى برافو عليك، مع أنهم مكانوش مقتنعين بموهبتى في التمثيل، وكانو بيقولوا لى انت مش شبه الممثلين، مع إن في ناس كتير في الوسط الفني حياتهم عادية جدا زي أي حد، من الشغل للبيت ومن البيت للشغل”.

 

وعن تصريحه الذى قال فيه “فزاع مات”، قال هشام إسماعيل: “قولت كده عشان المخرجين كانوا حاصرينني في الشخصية دى، وانا شايف انى بمثل كويس في أي دور، وعملت ده في مسلسل “ذات”، وحابب انى أكون فنان متنوع”.

 

وعن الدور الذى لن يستطيع تقديمه قال هشام اسماعيل: “أكيد مش هعمل دور شاب جان، لأن مفيش بنت طبيعية هتيجي تقع فى غرامى كدة، إلا إذا بقى طلعت على لبنان عملت تجميل، وأنا أكيد مش هعمل كدة، لان الإنسان مش بشكله”.

 

وعن الفكرة المعتقدة عن كون الفنانين يربحون أموال ضخمة من التمثيل، ويربحون ما يكفيهم لمدة عام من دور واحد في العام، قال هشام إسماعيل: ” زي الصنايعي اللى بيعمل شوية فلوس ويروح ينام، لا طبعا الفنان طول الوقت مشغول بالتطوير من نفسه، وبتمثيل العديد من الأعمال للبقاء على الساحة”.

 

وعن أغانى المهرجانات، قال هشام اسماعيل: “أكيد مش بسمع مهرجانات، ومينفعش نقول عليها أغانى، دى مش أغانى، دى مونولوجات مع احترامى للمونولوجات، وأؤيد جدا قرار الفنان هانى شاكر نقيب الموسيقيين بمنع المهرجانات”.

 

Loading...